. Tym samym jest to po prostu transport ciężki, który zapewnia również transport ponadgabarytowy, czyli przewóz rzeczy, które nie mieszczą się w ramach tradycyjnego transportu lekkiego. Transport ponadgabarytowy nazywany jest też transportem ponadnormatywnym albo nienormatywnym. W ten sposób przewożone są ładunki, które nie mieszczą się w normach, jakie wyznacza prawo dla pojazdów poruszających się po drogach. Jest to zatem transport wymagający dodatkowych regulacji, a co za tym idzie, specjalnych zaświadczeń i zezwoleń. Transport ponadgabarytowy obejmuje transport maszyn, w tym maszyn rolniczych maszyn jako sprzętu budowlanego, infrastruktury, np. elementów mostów, zbiorników, elektrowni wiatrowych i ich elementów, a także elementów magazynów oraz linii produkcyjnych. Dlatego transport ciężki wymaga niejednokrotnie bardzo dobrej organizacji.
Problemy związane z przewozem masywnych towarów
Transport ponadgabarytowy pozwala na sprawny przewóz wyjątkowo ciężkich ładunków. Obejmuje wszystkie możliwe sposoby, dzięki którym towar jest dostarczany do miejsca docelowego, a więc zarówno drogę morską, jak i lądową. Znajduje swoje zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczne jest dostarczenie takich przedmiotów, jak choćby elementy konstrukcyjne budynków i mostów, ciężkie urządzenia czy kontenery o dużej masie.
Transport ciężki wymaga nie tylko przystosowanych do tego pojazdów i platform, ale też odpowiednio wyznaczonej trasy. Przewożenie wyjątkowo ciężkiego ładunku rodzi bowiem wiele problemów natury logistycznej. Infrastruktura na trasie przejazdu dostosowana jest przede wszystkim do ruchu osobowego. Niektóre jej fragmenty, takie jak mosty czy wiadukty, mogą nie udźwignąć ciężaru przekraczającego kilkadziesiąt ton. Transport maszyn zaliczających się do kategorii najcięższych musi ponadto spełniać określone wymogi prawne. Ustalono je z myślą o bezpieczeństwie innych uczestników ruchu drogowego.
Transport ciężki
Pandemia na świecie pokazała jak bardzo ważną rolę odgrywają w gospodarce niektóre branże. Większość firm została zamknięta bądź ich działalność została mocno ograniczona, a transport ponadgabarytowy zaczął być bardziej doceniany. W dobie pandemii był problem z przekraczaniem granic, a transport ciężki cały czas był możliwy. Kierowcy takich ciężarówek nie musieli nawet przechodzić kwarantanny, chociaż podróżowali często po całym świecie i nie raz znajdowali się w czerwonych strefach. To właśnie pokazało jak duże znaczenie dla światowej gospodarki ma transport maszyn. Bez niego byśmy sobie nie poradzili, więc może warto zacząć bardziej doceniać prace kierowców zawodowych. Spędzają oni wiele godzin za kierownicą, żeby móc nam dostarczyć towar. W czasie pandemii okazało się też, że wielu z nich ma więcej pracy niż zazwyczaj. Tysiące godzin spędzają poza domem, ponieważ tak właśnie wygląda ich praca. Też się obawiają o swoje zdrowie oraz zdrowie swoich bliskich, ale pracują, ponieważ muszą.
transport ponadgabarytowy
Transport ponadgabarytowy to najprościej mówiąc, przewóz wszystkiego co wykracza poza miary standardowego transportu. Przepisy prawa drogowego zarówno w Polsce ale i na świecie mówią o tym, że przewożenie ładunków większych niż czterdzieści dwie tony, wysokości maksymalnie czterysta centymetrów, szerokości dwieście pięćdziesiąt centymetrów, długości do tysiąca sześciuset pięćdziesięciu centymetrów są uznawane jako ponadgabarytowe.
Ładunki towarów przekraczające ustalone normy wymagają specjalnego zezwolenia na przewóz. Formalnościami w tym zakresie i samym transportem zajmują się firmy transportowe. Do najczęściej przewożonych ładunków ponadgabarytowych należy transport maszyn. Transport ciężki ładunków ponadgabarytowych odbywa się przy użyciu specjalnych maszyn i samochodów. Do pracy przy tego typu transporcie zatrudniona jest też wyspecjalizowana grupa specjalistów i kierowców. Dzięki swojej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu są wstanie przetransportować drogą lądową największy nawet ładunek.